Rossz fények, kis munkaterület. Az irodai munka ellenségei – 2. rész

Az első részben megkezdtük az ülőmunka legnagyobb ellenségeinek feltérképezését. Megvizsgáltuk a helytelen testtartás, a statikus ülés, a monitor rossz pozíciója és a rendszertelen mozgás hatásait, valamint lehetséges megoldásait. És most következzen a folytatás.

Bemutatunk további három „ellenséget”, amelyek nap mint nap megnehezítik az irodai munkavégzésünket. Ismerkedjünk meg közelebbről a nem megfelelő fényviszonyok, a zsúfolt munkaterület és a rosszul megválasztott kiegészítők okozta problémákkal, valamint azokkal a praktikus megoldásokkal, amelyekkel hatékonyan felvehetjük velük a harcot.

  1. Rossz fényviszonyok, azaz a szemek láthatatlan terhelése

Gyakran találkozhatunk a különböző irodákban és közösségi helyeken kevés fénnyel, rosszul beállított lámpákkal vagy épp vibráló fehér neonokkal. Sajnos a helytelenül megválasztott világítás az egyik leginkább alulértékelt probléma a munkahelyi környezetben. Általában csak akkor figyelünk fel rá, amikor már jelentkeznek az első tünetek: szemszárazság, fejfájás, vagy a fokozott esti fáradtság. A monitor fénye és a környezeti világítás közötti helytelen kontraszt pedig nemcsak szemünket terheli, de koncentrációnkat is jelentősen rontja.

A természetes fény alapvető fontosságú a mindennapok során, de önmagában ritkán elegendő. Semmi gond! Az Office Art Design asztali lámpái lehetővé teszik, hogy a napszaknak és a végzett munkának megfelelő megvilágítást válasszunk. 

irodai munka, rossz fényviszonyok vs. jól megválasztott fények, világítás

A monitor körüli megfelelő fényviszonyok kialakításának alapszabályai:

– A monitor ne legyen se túl világos, se túl sötét a környezethez képest

– Kerüljük a képernyő tükröződését okozó fényforrásokat

– Az asztali lámpa lehetőleg bal oldalról világítsa meg a munkaterületet (jobbkezeseknél)

A megfelelő világítás kialakításában segítségünkre lehetnek az állítható monitortartó karok is. Lehetővé teszik, hogy a képernyőt mindig optimális szögben pozícionáljuk, ezzel is csökkentve a tükröződést és a szemek terhelését. A monitortartók használata különösen hasznos lehet olyan munkaállomásoknál, ahol az ablak elhelyezkedése nem ideális.

A szemünk védelme érdekében érdemes betartani az úgynevezett 20-20-5 szabályt. Nagyon egyszerű: 20 percenként 20 másodpercre fókuszáljunk egy legalább 5 méter távolságban lévő pontra. Ez a gyakorlat segít megelőzni a szemizmok túlterhelését és a digitális eszközök használatából eredő látásproblémákat. A megfelelő fényviszonyok kialakítása nem csak a munkavégzés hatékonyságát növeli, de hosszú távon jelentősen hozzájárul szemünk egészségének megőrzéséhez is. 

  1. A zsúfolt munkaterület csökkenti a koncentrációt

Úgy tartják, hogy a zsenik átlátnak a káoszon. Még ha így is van, a legtöbb munkahelyen dolgoznak átlagos szakemberek is. Vagy olyan zsenik, akik szeretik, ha mindennek megvan a helye. Épp ezért érdemes a rendre odafigyelni. Hiszen a rendezetlen munkakörnyezet nemcsak vizuálisan zavaró, de jelentősen növeli a stressz-szintet és csökkenti a produktivitást. Egyes felmérések szerint a rendezett környezetben dolgozók akár 15 százalékkal hatékonyabban végzik munkájukat, mint azok, akik zsúfolt, kaotikus térben dolgoznak.

Az Atlas Office Landscape moduláris asztalrendszer lehetővé teszi a munkaterület optimális kihasználását. Sokféle lehetőségünk van: a különböző méretű és kialakítású asztalok,  legyen szó egyenes, L-alakú vagy épp sarokasztalról, minden helyiségbe tökéletesen illeszthetők. Az asztalok beépített kábelcsatornái segítenek a vezetékek elrejtésében, így a felület tiszta és rendezett marad.

zsúfolt íróasztal, kis munkaterület, hatékonyság, ergonómia

A hatékony térszervezés alapelvei:

– Csak a napi munkához szükséges eszközöket tartsuk az asztalon

– Használjunk monitortartót a képernyő „lebegtetéséhez”, így több szabad felületünk marad

– Alakítsunk ki dedikált helyeket a különböző eszközöknek

Az átgondoltan kialakított irodai asztalok, gurulós boxok és tárolók ideális megoldást jelentenek az irodai eszközök rendszerezésére. Így minden kellék a megfelelő helyre kerül, de könnyen elérhető marad. Érdemes kihasználni a gurulós box adta lehetőségeket, ami rugalmasan mozgatható az iroda különböző pontjai között. A rendezett munkakörnyezet kialakítása nem egyszeri feladat, hanem folyamatos odafigyelést igénylő tevékenység. Az Office Art Design bútorai azonban úgy vannak kialakítva, hogy megkönnyítsék ezt a folyamatot, és támogassák a hosszú távú rendezettség fenntartását.

  1. Ergonomikus kiegészítők hiánya: kényelmetlenség, apró részletekben

A modern, kényelmes bútorok mellett is ronthatják komfortérzetünket a rosszul megválasztott kiegészítők. Az irodai munkából származó nyak-, hát és váll problémák jelentős része megelőzhető lenne megfelelő ergonomikus eszközök használatával.

A kiegészítők kiválasztásánál figyeljünk néhány alapvető szempontra:

– Csuklótámaszunk magassága illeszkedjen billentyűzetünkhöz

– Kábelrendezőink tartsák rendben a vezetékeket

– Lábtámaszunk biztosítson lehetőséget a pozícióváltásra

Fontos szempont az egéralátét megfelelő mérete és kialakítása is. A csuklótámasszal ellátott változatok használatával jelentősen csökkenthetjük a gyakori csuklófájdalmak vagy ínhüvelygyulladás kialakulásának esélyét. Az innovatív monitortartók USB-portokkal és vezeték nélküli töltőkkel is rendelkeznek.

Ez a megoldás nemcsak a kábelrengeteg csökkentését szolgálja, de karnyújtásnyira tartja gyakran használt eszközeinket.

Az ergonomikus munkakörnyezet kialakítása nem csupán a kényelmünkről szól –

ez egy tudatos befektetés jövőbeli egészségünkbe és teljesítményünkbe. Míg a megfelelő bútorok és kiegészítők beszerzése egyszeri költségnek tűnhet, a rossz munkakörnyezet okozta problémák kezelése sokszorosan többe kerülhet. Végül is, ha napi 8-10 órát töltünk az irodában, megérdemeljük, hogy ez az idő ne csak produktív, de egészséges is legyen.